Vigtigheden af marketing – og hvordan denne kan effektiviseres

I enhver virksomhed, både ny som gammel, er man afhængig af kunder for at få hele virksomheden til at hænge sammen. Uden kunderne er der ingen omsætning, og dermed er der altså ingen virksomhed. Men kunderne opstår ikke bare fra den blå luft, og arbejdet med at finde nye kunder er en af de vigtigste opgaver for virksomheden. Det er her, udtrykket marketing bliver relevant, fordi det lige præcis handler om de mest optimale måde at danne nye kunder til din virksomhed.

Leads og leadgenerering

Når der tales om marketing, er leads og leadgenerering to meget vigtige begreber at slå fast. Leads er de potentielle kunder, som deles op i varme og kolde leads – varme leads er de potentielle kunder, der er mest tilbøjelige til at købe jeres produkter. Men før I har nogle leads, bliver I nødt til at lave leadgenerering, som er de ting I aktivt gør, for at finde nye kunder. Leads og leadgenerering er altså en rigtig vigtig del af marketingsprocessen hos alle virksomheder.

Den optimale marketing varerier alt efter målgruppen

Alt efter hvilken målgruppe I regner med, at jeres kunder tilhører, er der nogle forskellige former for marketing, der højst sandsynligt vil virke bedre end andre. Prøver I f.eks. at række ud til de yngre generationer, er en af de bedste måder at gøre det på med sponsorerede opslag på de forskellige sociale medier. Der er ingen, der bruger de sociale medier i samme grad som unge mennesker, og derfor er de mere tilbøjelige til at se promoveret indhold her, end de er mange andre steder.
De andre generationer kan selvfølgelig også godt være på de sociale medier, men de er måske mere tilbøjelige til at se indholdet andre steder, end de unge lige er. Det kunne f.eks. være SEO-tekster på forskellige fora, der omhandler samme tema og problemløsninger som jeres produkter – her ved I, at kunderne har brug noget, der mindre om jeres produkter, og dermed højst sandsynligt er mere tilbøjelige til at gøre et køb.

Effektiviseringen af jeres marketing

Fordi marketing er så vigtigt en del af virksomhedens arbejde, er det en proces, der kræver mange ressourcer og meget arbejdstid. Der er altså en del af det andet arbejde i virksomheden, der må vente, fordi det vigtigste er, at der bliver fundet kunder. Derfor ville den perfekte løsning være, hvis jeres marketing kunne automatiseres, og at I ikke behøvede lægge lige så mange fysiske ressourcer i det. Så er det jo en skam, at det ikke kan lade sig gøre, ikke sandt?
Nej, for det kan det faktisk! Marketing automation er en ydelse, eller kald det et system, der automatisk sørger for at lave jeres marketingsopgaver. Før i tiden ville den samme opgave skulle laves manuelt mange gange, og dermed tage rigtig meget tid fra andre opgaver, men med den automatiserede marketing er der pludselig mere tid og flere ressourcer at bruge på andre opgave – og det er helt klart et plus for virksomheden!