Ved du, hvad du skal gøre, hvis du bliver snydt på nettet?

Vi lever i en digitaliseret verden, hvor flere og flere af vores køb bliver foretaget på nettet. Som et resultat deraf dukker der også flere falske sites op, som bevidst forsøger at snyde penge fra brugeren. Men hvad skal du gøre, hvis du bliver snydt på nettet?

Tag dine forholdsregler

Det er altid fornuftigt at tage sig sine forholdsregler, inden man handler på nettet. Ser hjemmesiden troværdig ud? Er den dansk? Er der kontaktoplysninger på siden? Har de e-mærket? Hvis disse kriterier ikke er til stede, kan det være en god idé at styre uden om pågældende side.

Derudover kan du tjekke butikken på trustpilot for at undersøge, om andre brugere har haft problemer med hjemmesiden. Af samme årsag er det vigtigt at benytte sådanne sider til at afgive anmeldelser af virksomhederne. Både af gode og dårlige oplevelser, så det samlede billede bliver nuanceret. For vi har en tendens til kun at fare til tasterne, når noget er galt.

Få pengene tilbage, hvis du har betalt med dankort

Hvis en hjemmeside har trukket penge uretmæssigt fra din konto, kan du få din penge tilbage, hvis du har betalt med dankort eller visakort.

Forsøg at klage til virksomheden først. Gerne over mail. Hvis de ikke reagerer på din henvendelse, har du med din mail et gyldig bevis på din klage og virksomhedens manglende respons. Hvis du ikke kan få pengene udbetalt fra virksomheden, kan du henvende dig til din bank. De har pligt til at give dig dine penge tilbage.

Hvis banken skulle afvise dig, kan du klage til det Finansielle Råd.

Brug din fortrydelsesret

Hvis du handler online, har du 14 dages fortrydelsesret på dine køb. Det betyder med andre ord, at hvis du returnerer dine varer inden for 14 dage, så har du ret til at få dine penge retur.

Perioden starter fra den dag, hvor du har varerne i hænderne. Det vil sige, at hvis du har hentet varerne i butikken eller på posthuset, starter perioden, når afhentningen sker. Omvendt har du modtaget din vare, så snart den ligger i din postkasse. Det er nemlig dit eget ansvar at tjekke den.

Kontakt professionelle, hvis uheldet er ude

Er du landet i en rigtig dårlig situation, hvor du har mange penge ude, og en virksomhed nægter at tilbagebetale penge, de skylder dig, kan du med fordel rette henvendelse til fagfolk og få juridisk bistand.