Søgemaskiner og webshops – få øget fokus med SEO

SEO

Denne artikel er udarbejdet i samarbejde med de sider, der linkes til.

Det er en sandhed, som ikke kan argumenteres imod, at hvis man vil have mennesker til at besøge sin webshop, så skal man igennem en søgemaskine. Søgemaskiner er helt essentielle, hvis man gerne vil have øget fokus på sin webshop. Derfor er det ligeledes helt essentielt, at du som ejer af en webshop fokuserer på at få søgeoptimeret din webshop. Helt overordnet er der nogle gengangere, men det er altid smartest, hvis du har en professionel på jobbet, som kan holde øje med alle de nyeste måder at få søgeoptimeret din webshop på.

Her får du nogle tips og tricks til at få søgeoptimeret din webshop, så du kan få flere besøgende. Med flere besøgende får du selvfølgelig flere salg, hvilket jo i sidste ende er det, din webshop er til for.

Få professionel hjælp til at optimere din webshop

Produktbeskrivelser, landingssider og anmeldelser kan være meget overvældende, når det skal ordnes til hundredvis eller endda tusindvis af produkter. Derfor kan det være en rigtig god idé slet og ret at betale dig til bedre SEO. Der er to muligheder til, hvordan du kan få en ekspert på sagen. Du kan enten hyre en ekspert til at sidde in-house, eller du kan hyre et tekstbureau som for eksempel tekstspot.dk. Et tekstbureau som Tekstspot kan tilbyde almindelig, søgeoptimeret tekstforfatning til kommercielt brug.

Fordelen ved at hyre en in-house SEO-ekspert er selvfølgelig, at du altid har en ekspert ved hånden. Fordelen ved at hyre et tekstbureau er, at du ikke har en fast udgift til problemet, men blot kan sende en opgave afsted, når behovet opstår. Det hele kommer selvfølgelig an på, hvor meget assistance du behøver til søgeoptimering af din webshop.

Gør din webshop mere SEO-venlig selv

Hvis der ikke er plads i budgettet til at få professionel assistance med SEO, er det selvfølgelig muligt selv at ordne det. Meget af denne type tekstbaserede arbejde kan være trægt og langsommeligt at få skrevet, hvilket du skal være klar på, når du går i gang. Her er et par råd, som du kan følge, hvis du gerne vil give din webshop en plads i søgemaskinernes søgelys:

  • Lav en skabelon over, hvad der skal stå i produktbeskrivelserne
  • Benyt produktanmeldelser fra tredjeparter
  • Fiks dine landingssider, så du har flere underkategorier

Ved at lave en skabelon til dine produktbeskrivelser gør du det nemmere for både dig selv og dine medarbejdere, som skal sidde med det, at komme slavisk igennem hver produktbeskrivelse. Højdepunkter kunne eksempelvis være farve, materiale og type (en blå bomulds-T-shirt, en grå toaster, stol etc.). Ved at inkludere anmeldelser af det enkelte produkt på din hjemmeside sikrer du dig, at du fastholder din potentielle kundes opmærksomhed. Angående landingssider er det vigtigt, at du starter ud med at lave en søgeordsanalyse. Ud fra denne kan du finde ud af, hvilke kategorier folk klikker sig ind på.

Den gyldne middelvej – hyr en studerende

De helt grundlæggende tekstopgaver, som din webshop behøver, er typisk produktbeskrivelser og brandbeskrivelser. Disse kan sagtens skrives af en studerende. Studiemedarbejdere er nemlig billigere i drift end en ekspert.

Denne metode anbefales selvfølgelig kun til at forbedre hvert enkelt produkts søgeoptimering. Hvis du har gennemgående problemer med SEO på din webshop, anbefales det på det kraftigste at hyre en SEO-ekspert eller et tekstbureau.