Guide: Sådan udvider du sortimentet i din webshop

webshop varer ehandelsguiden

Har du en webshop og overvejer du at udvide sortimentet i den? I så fald er du kommet til den helt rette artikel. Her vil du kunne få nogle gode ideer til, hvordan du effektivt får udvidet sortimentet, så det både giver mening for din forretning samt dine kunder. Læs med her hvis det har interesse for dig.

Hvilke produkter giver det mening at sælge?

For at finde ud af hvilke nye produkter du bør inkludere på din webshop når du udvider sortimentet, så bør du først tage et grundigt kig på hvilke ting du pt. sælger. De nye produkter skulle helst gerne passe så godt som muligt ind i dit nuværende sortiment og virke som en selvfølgelig tilføjelse. Hvis du for eksempel sælger ud af en masse sundhedsredskaber og udstyr til sport så kan du passende udvide i dette sortiment. Begyndt at tilføje flere sportsgrene til dit sortiment, som for eksempel badminton. På den måde kan du begynde at sælge produkter, som dem du finder på  Badmintonshoppen.dk og tjene profit på dette. Spørg altid dig selv om følgende før du tilføjer nye produkter til dit sortiment; giver det mening med denne udvidelse? Eller ville du som kunde være overrasket over at finde hundelegetøj på en hjemmeside, hvor der for eksempel sælges rengøringsmidler?

Sælg historien

Man kan af og til godt sælge produkter, som umiddelbart virker meget anderledes fra hinanden. Det handler blot om at sælge historien bag denne udvidelse og forklare køberen på en simpel måde, hvorfor de forskelligartede produkter hænger sammen. Hvis vi tager eksemplet for oven om hundelegetøj og rengøringsmidler. Den gyldne middelvej eller ’gode historie’ er, at begge ting bruges i hjemmet. Og måske din webshop derfor er et sted hvor man kan finde alt det man har brug for til at leve et godt familieliv i et rent hjem?

Skab opmærksomhed omkring dine nye produkter

Det er ikke sikkert, at dine kunder af sig selv vil opdage, at du har udvidet dit sortiment eller har fået en ny kategori af varer på webshoppen. Det handler derfor om at skabe opmærksomhed omkring dette og det kan du gøre på flere forskellige måder. Du kan blandt lave et tilbud kun af de nye produkter eller over hele webshoppen. Du kan også lave lidt teknisk arbejde i, for eksempel, automatisk at viderestille kunden til de nye produkter, når de skal til at checke ud. På den måde kan du måske også fremprovokere nogle salg.