Guide: Hvad er et søgeord, og hvornår bruger man det som virksomhed?

google

Går du med tanken om at drive din virksomhed online? Så er du helt sikkert støt på ordet: søgeord. Men hvad er det nu lige det er? Det er måske ikke umiddelbart et ord du lærte om, den gang du blev udannet og slet ikke hvis du er uddannet indenfor marketing for mange år siden. Eller hvis du er udlært inden for et helt andet felt. Med denne artikel bliver du klogere på hvad et søgeord er og hvornår man bruger det i sin virksomhed.

Hvad er et søgeord

Et søgeord er faktisk lige præcis det, som dets navn fortæller – altså et ord der bliver søgt efter. Det er nemlig de ord som potentielle kunder skriver på for eksempel google for at finde frem til et bestemt produkt eller ydelse. Det er også den slags søgning som du selv laver, når du skal finde noget på for eksempel google. Derfor er et søgeord bogstaveligt talt et søgeord.

seo

Hvad bruger man søgeord til som virksomhed

Du har garanteret en ide om, hvad dine kunder vil søge efter, hvis de vil finde dit produkt online. Men det er altså ikke sikkert at det nødvendigvis lige netop er det dine mulige kunder skriver på google. Sælger du for eksempel hundefoder, så kan det være meget nærliggende at tænke at alle dine kunder da må søge efter hundefoder på google. Men måske det viser sig at de fleste faktisk skriver hundemad? Og så hjælper det jo ikke noget at det er hundefoder du vil komme frem på. Man bruger nemlig sin viden om søgeordene til at fortælle google, hvilke ord eller betegnelser man gerne vil findes på. Derfor er det nødvendigt at vide hvad kunderne søger efter. Derfor bruger du dine søgeord til at lave dit SEOarbejde på din hjemmeside. Det er i bund og grund derfor du fra starten af skal kende dine søgeord og derfor du skal lave en søgeordsanalyse.

Hvordan finder man så disse søgeord?

Hvordan finder man så disse søgeord? Spørger du måske. Jo nu skal du høre, det gør du faktisk ved hjælp af den side du gerne vil findes på. Er det google? Så er det hos google selv du finder frem til de søgeord der er relevante for dig. Det gør du ved hjælp af en såkaldt søgeordsanalyse. Den går du simpelthen ind og laver og så kan du dermed let se, hvilke søgeord der primært bliver brugt i din branche og i dit felt. Dermed kan du også se hvilke ord og søgninger der giver mening for din hjemmeside. I alt sin simpelhed er søgeord og seo jo blot en beskrivelse af, hvad der bliver søgt på, hvad du gerne vil findes på og så jo mere og jo bedre du er, jo højere oppe vil du ligge på for eksempel google. I alt sin simpelhed skal dog lige understreges. For der er mange flere faktorer der berører din placering på google – her er blot meget simpelt forklaret om søgeordet og dets betydning.