Skal din webshop være E-mærket?

Som webshop-ejer er der mange ting, man skal have overvejet, før man starter. Samtidig er der mange ting, man overvejer undervejs. Det kan eksempelvis være, om man skal være e mærket. Hvis man er e mærket betyder det, at webshoppen har en form for stempel. Det er noget, som giver kunder i butikken, og en e mærket shop virker mere troværdighed.

Først lige en oversigt over, hvad det egentlig betyder:

  • Det er et pejlemærke for kunden. Det vil sige, at kunden kan tjekke, om webshoppen er e mærket og derfor tryg at handle med.
  • Det giver mere sikker handel på webshoppen. Hvis du er e mærket har du nogle fordele, som de fleste gerne vil have.
  • Du er med en e mærket webshop med i kampen om at bekæmpe fup. Det gør det nemlig nemmere at finde skurkene.

Derfor er det et pejlemærke

Når du er e mærket, er du en del af en form for elite indenfor webshops. Det vil sige, at du er en af dem, hvor tingene er i orden. E mærket er en dansk ting, og du finder det ikke andre steder. I andre lande har de naturligvis nogle andre ting i stedet, som kommer i stedet for e mærket.

E mærket er et pejlemærke for kunden, fordi de hurtigt kan se, om webshoppen er tjekket. Det vil sige, at de ikke skal være bekymrede for snyd og fup, når de handler. Ser kundern e mærket, vil de også være tilbøjelige til at handle, selvom de var i tvivl før.

Det giver næsten sig selv, at det kan give din webshop et boost. Hvis du pludselig har større troværdighed end tidligere med e mærket. Det vil roligt og langsomt give dig muligheden for at bygge butikken op. Derfor er der bare rigtig mange fordele ved at blive e mærket som webshop.

Sikrer kunden

Selvom man primært tænker på sine egne behov i webshoppen, så er e mærket også andre ting. Det kan måske være meget sundt at vende tingene en smule på hovedet for at forstå principperne. Hvis vi forestiller os at kigge på e mærket fra kundens perspektiv, er der nogle vigtige fordele at hente.

Som webshop-ejer må man altid forsøge at se situationen fra kundens side. Det gør dig i stand til at forstå deres ønsker og behov. E mærket er en af de ting, som sikrer kunden. Det betyder ret simpelt, at man ikke skal føle sig nervøs for, om webshoppen er troværdig. Er man først nået dertil, vil man også være tilbøjelig til at handle igen.

På den måde er det en sikkerhed, som stilles til kunden. I princippet kunne webshoppen jo være ligeglad med e mærket, men kunden har altid ret. Det vil sige, at hvis kunderne ønsker det, så må og bør det også være webshoppens ønske.

På den lange bane

Der findes altid investeringer og ændringer, som virker lidt irriterende på den korte bane. Oftest kan det dog svare sig at tænke i den længere bane. Eksempelvis når det kommer til e mærket, fordi det før eller siden vil være et krav fra kunderne. Det skal forstås sådan, at flere og flere selvfølgelig får øjnene op for e mærket. Hvis man ikke har det, og de fleste af konkurrenterne har, ser det ikke godt ud. I så fald vil man skille sig negativt ud, og så vil ingen i hvert fald handle med en.

E mærket er ikke en helt ny ting. Det er en non-profit organisation, som snart har tyve år på bagen. I takt med flere og flere webshops har e mærket selvfølgelig også gjort et større indtog. Det absolut mest positive ved e mærket er, at både webshops og kunder bliver mere tilfredse. Det er naturligvis et mål, som giver rigtig god mening at bakke op om.

Sæt dine standarder høj

Når du vælger e mærket, hæver du også dine standarder. Måske har ud allerede rigtig høje standarder, men du får det ikke vist. Eller også får du måske bare ikke historien fortalt. Det kan e mærket være med til at gøre for dig. Du sætter dermed dine standarder høj, også udaftil. Og uanset hvad man siger om reel kvalitet fremfor branding, så er det sidste altså også vigtigt i en webshop. hvis man ikke formår at fortælle de gode historier, er de jo ikke så meget værd.

Mindre fup

Grundlæggende handler e mærket jo om, at man vil bekæmpe fup. Det vil sige, at man går ind og skærer de dårlige webshops fra. Det gælder ikke dem, som ikke har en pæn hjemmeside. Det handler heller ikke om dem, som ved en fejl har skrevet et forkert beløb. Det handler derimod om dem, som rent faktisk snyder. Her kommer e mærket nemlig ind i billedet.

Snyd på internettet er enormt skadende for rigtig mange ting. Det er med til at gøre kunderne usikre, men også de gode webshops lider under det. Det betyder nemlig, at deres troværdighed forringes, fordi andre snyder. Det er enormt ærgerligt, når der nu findes så meget webshops, eksempelvis med e mærket berettigelse.

Og det er netop disse snydere, som e mærket jo forsøger at bekæmpe. Det sker ved, at mærket kun findes på de gode butikker. Det er altså nemmere at skelne end uden e mærket. Derudover kan du kigge på følgende faktorer, når du skal spotte fup:

  • Har hjemmesiden store sprogfejl og mærkelige formuleringer? Ofte er fup-webshops oversat at maskiner fra udlandet. Det betyder naturligvis, at sproget ikke kan være korrekt. Mange har nok på et tidspunkt prøvet at oversætte på sådan en maskine, og det giver sjældent et godt resultat. Hvis siden ikke er e mærket, og der er meget store sprogfejl, så tænk en ekstra gang.
  • Er tilbuddene helt vanvittige? Sommetider er noget altså for godt til at være sandt. Havner du på en side uden e mærket, hvor tilbuddene er helt vilde? Så træk lige vejret, før du handler.
  • Er kontaktinformationerne troværdige? Du kan eventuelt besøge en e mærket side og sammenligne. På fup-siderne er kontaktinformationerne enten vage eller ikke eksisterende.