Dyrker du firmafesten?

Når man taler om firmafester, er der mange, som straks tænker, at det er endnu en undskyldning for at drikke sig fuld og holde en fest. Denne holdning har naturligvis en vis sandhed, da firmafester i høj grad handler om at slippe de formelle tøjler og slippe sig mere løs i selskab med de personer, man til dagligt arbejder sammen med.

Men en firmafest er ikke bare druk. Det er en mulighed for at skabe bedre relationer mellem dine ansatte – og til en vis grad også dig selv som indehaver af virksomheden eller ansat på lederniveau. Da du er i en anden magtposition end de almindeligt ansatte, skal du dog typisk operere med en vis distance, eftersom din rolle er anderledes. Dermed ikke sagt, du ikke kan have det sjovt og vise en mere personlig side. Det er trods alt en del af formålet.

Dét sagt, så er firmafesten en fejring af de ansatte, som gavner alle. Undersøgelser viser nemlig, at når vi har bedre sociale relationer til vores kollegaer, så arbejder vi bedre sammen, arbejdsglæden stiger og loyaliteten til arbejdspladsen ligeså, da mange sætter lighedstegn mellem deres oplevelse af arbejdsmiljøet med den faktiske arbejdsplads.

Sådan arrangerer du festen

Firmafester er som regel ikke noget, der finder sted ofte. Derfor er der også god grund til at gøre mere ud af arrangementet. Det kan du f.eks. gøre ved at sørge for god mad og drikke, underholdning og afholdelse af festen i et nyt og spændende miljø.

Mange virksomheder afholder desuden team building aktiviteter forud for nogle af festerne, så der også er en faglig karakter forbundet til eventet. Netop for at det ikke bare skal handle om ’druk’.

Skal du have ordentligt gang i festen, anbefaler vi desuden, du kontakter et booking bureau til musik, så du får et band eller en artist ud, som kan sætte gang i selskabet. På den måde slipper man lettere de formelle roller og viser sin mere personlige side. Det giver stærkere sociale bånd, fordi man kommer bagom den professionelle karakter og ser den oprigtige menneskelige side. Og dét er et plus for alle.

Som leder eller indehaver af virksomheden anbefales det i øvrigt, at du trækker dig tilbage før dine øvrige ansatte. Det giver bedre rum til at de ansatte kan slå sig løs uden at føle sig iagttaget.