Det skal du huske, når du skriver tekster til din hjemmeside

Det er bestemt ikke altid den sjoveste del af at have en hjemmeside eller webshop, når opgaven er at skrive nye tekster til den. Men tekstindholdet er en væsentlig del af den kommunikation, der sker til dine brugere. Og tekstområder er der nok af! Der er både præsentationstekster, salgstekster, kategoritekster og måske endda også tekster til en blog.

Netop fordi tekstarbejdet kan være tungt og omstændigt, er der mange der gør sig overvejelser omkring, hvorvidt man skal bide i det sure æble og få klaret opgaven eller om man skal betale sig fra det.

Hos https://tekstzonen.dk/ fortæller de, at en af fordelen ved at skrive sine egne tekster er, at man er eksperten inden for sit område. Det betyder, at man er inde i sit stof og kan skrive om det.

Men netop det at være inde i sit eget stof kan også blive en såkaldt blind vinkel, fordi man anskuer det fra et perspektiv, hvor man arbejder med det til dagligt. Dermed kan man helt glemme, alle de ting, en almindelig læser har brug for at høre om, hvordan en ydelse eller et produkt gør hverdagen lettere for brugeren.

Ligeledes er det tænkeligt, at du som erhvervsdrivende kan bruge din tid bedre et andet sted. Bruger du 3-4 timer på en tekst, mister du den arbejdskraft et andet sted, som måske kunne generere penge. Det taler naturligvis for at bestille tekst til din hjemmeside eller webshop, så du kan bruge din tid bedst muligt – der hvor den bringer mest til forretningen.

Skriver du selv? Så vær opmærksom på dette

Skriver du selv din tekst, skal du være opmærksom på førnævnte blinde vinkler. Det kan nemlig tænkes, du skriver mere til dig selv eller dine kolleger om emnet, end du gør til den potentielle kunde, der ikke kender produktet lige så godt og vil høre, hvordan produktet gør kundens liv lettere – vel at mærke i et sprog, som taler til netop slutkunden.

Vær desuden opmærksom på, at det kan kræve øvelse at skrive godt og velstruktureret. Der er derfor en risiko for, at du skriver for snørklet. Særligt hvis du er ivrig efter at fortælle alting på en gang.

Sidst, men ikke mindst, skal du være opmærksom på, at mange af nutidens tekstforfattere desuden formår at indtænke SEO i deres tekster, altså søgemaskineoptimerer dine tekster så Google kan finde dem. Også den disciplin kan kræve en vis øvelse, hvis resultatet skal være godt.

Skal du skrive mange tekster, kan det derfor sagtens svare sig med et kursus i at skrive. Har du hverken tid, lyst eller overskud, så hyr en tekstforfatter, som kan hjælpe dig med den del af din forretning. Det betaler sig ofte.