Når du forestiller dig en tekstforfatter, ser du måske en kunstner-agtig type, som sidder på caféer og sipper Latte med en overfyldt notesbog på bordet og et fjernt blik i øjnene. Eller du ser måske en effektiv business-karakter, der sidder på et fælleskontor og hamrer afsted på tastaturet. Ingen af delene er helt forkerte – eller helt rigtige.
Et arbejdsliv som tekstforfatter kan se meget forskelligt ud, men det indeholder typisk nogle af følgende opgaver:
- Research til tekster
- Søgeordsanalyse
- Tekstforfatning
- Redigering og korrektur
- Effektmåling og optimering
Selve tekstforfatningen er altså kun en del af den samlede opgave.
Hvad kan en tekstforfatter?
En tekstforfatter skriver professionelle reklametekster. Kort fortalt.
Typiske eksempler på reklametekster kunne være:
- Produkt- eller kategoritekster på en webshop
- Annoncetekster på sociale medier, på Google og i avisen
- Pressemeddelelser
- Tekster på en hjemmeside
- Blogindlæg eller artikler
- Nyhedsmails
Fælles for teksterne er, at de er designet til at få dig til at gøre noget. Det er tekster, som skal vække følelser og skabe handling. Det kommer ikke helt af sig selv. Den gode tekstforfatter har en værktøjskasse med redskaber, som har stor effekt, når de bliver brugt rigtigt.
Hvad kan du bruge en tekstforfatter til?
Tekstforfatning er naturligvis ikke trylleri, som virker hver gang. Men det er et håndværk, som man kan være god til og skabe resultater med.
Har du en hjemmeside eller en webshop, kan du hyre en tekstforfatter til at skaffe trafik fra Google og sociale medier. Tekstforfatteren kan skrive annoncetekster, der får folk til at klikke videre til din hjemmeside eller shop.
Du kan også få længere tekster, fx blogindlæg og artikler, som skaber organisk trafik. Det plejer at være en god og langtidsholdbar investering.
Den gode tekstforfatter kan gøre en forskel på bundlinjen og skrive tekster til din webshop eller dine nyhedsbreve, som får folk til at trykke på køb.
Det er da ikke så ringe endda!