Bliv skarp på LinkedIn

Linkedin profil

Som selvstændig e-handler kommer du ikke uden om en profil på LinkedIn. En skarp LinkedIn profil styrker din digitale tilstedeværelse som selvstændig. Den kan hjælpe dig i jagten på relevante samarbejdspartnere, nye medarbejdere og bør være en del af din sociale salgsstrategi. Læs med her og bliv lidt klogere.

Hvorfor skal du på LinkedIn?

Du kommer ikke uden om en LinkedIn profil, hvis du tager din karriere seriøst. LinkedIn er erhvervslivets yndlingsmedie. Så uanset om du har brug for job, mangler medarbejdere, har brug for samarbejdspartnere eller benytter LinkedIn og andre sociale medier til at sælge dine ydelser, bør du være på LinkedIn. Måske har du allerede oprettet dig? Men en god og skarp LinkedIn profil skal nurses og plejes, så det er altså ikke nok, at du blot opretter dig én gang. Din sociale tilstedeværelse skal hele tiden holdes i gang. Du tænker måske, at det ikke er nødvendigt at være på LinkedIn. Du sælger jo produkter via din webshop og LinkedIn er ikke noget for én som dig. Men der tager du fejl!

Skab trafik til dit website og brand dig selv

LinkedIn bør indgå i din sociale salgsstrategi ligesom eksempelvis YouTube, Instagram og andre sociale kanaler. Du kan oprette en personlig profil på LinkedIn eller en virksomhedsprofil. Rekrutterer din virksomhed jævnligt medarbejdere, bør du også have en virksomhedsside, så det er nemt for rekrutteringsfirmaer og egnede kandidater at finde jer på LinkedIn i deres jagt på job. Andre benytter sig også af grupper. Her kan ligesindede finde sammen for at sparre og dele viden. Måske kan du oprette en gruppe, hvor du alene eller sammen med andre kan hjælpe iværksættere med at komme i gang med e-handel? LinkedIn er dog i høj grad båret frem af personprofiler, så den kommer du ikke uden om. Sørg for at udfylde den helt og gør det nu ordentligt. Lad vær med at sjuske. Få taget et ordentligt billede, som passer til det, du gerne vil signalere. Tænk også over titlen på din LinkedIn profil. Titlen er, sammen med dit billede, det første, man ser. Derfor skal den helst fange folk ind på din profil med det samme. Brug den kreativt. I stedet for blot at skrive ”E-købmand” eller ”Webshop-ejer”, så skriv for eksempel ”Jeg skaber virtuelle indkøbsoplevelser for mine kunder”.

Hvordan kan du bruge din LinkedIn profil?

Brug LinkedIn som et led i din personlige branding. Gør dig selv kendt som ekspert inden for dit felt. Det kan være indenfor den særlige type produkter du sælger på din webshop. Det kan være inden for salg eller markedsføring på nettet. Du kan også iscenesætte dig selv via din uddannelse. Medmindre du sælger varer til B2B-markedet, bør du ikke benytte LinkedIn til direkte salg. Det er bare ikke god stil og hører andre medier til. Når du først har oprettet din profil, skal du holde gryden i kog ved jævnligt at poste relevante indlæg. Om dine succeser, din hverdag, når det går galt, om gode kundeoplevelser, gode tips, som du synes andre skal have, og meget andet. Kun fantasien sætter grænser – det vigtigste er, at du er aktiv derinde.