3 simple måder at motivere din kundeserviceafdeling

Når du driver webshop, er det vigtigt at have fokus på kundeservice. I dag er der stor konkurrence indenfor stort set alle nicher, hvorfor god kundeservice kan skille dig ud fra mængden.

Derfor er det også vigtigt, at du gør en aktiv indsats for at motivere din kundeserviceafdeling. Er de motiverede til at yde den bedst mulige indsats, vil dine kunder kunne mærke det.

Har du brug for inspiration til, hvordan dette kan lade sig gøre, at du landet det helt rette sted. Netop dette har du nemlig mulighed for at læse mere om herunder.

#1: Brug et dashboard på kontoret

Rigtig mange undervurderer, hvor stor betydning, det kan have for dine ansatte, at de kan se, at deres arbejde bærer frugt. Det kan du opnå på flere måder, men en god løsning er at bruge kundeservice dashboards.

Et sådant dashboard kan bl.a. vise antal besvarede henvendelser, kundetilfredshed, gennemsnitlig svartid mv. Fordelen ved at vise disse tal er, at dine ansatte vil føle sig motiveret til at forbedre dem.

Har du endnu ikke et dashboard i din kundeserviceafdeling, er det på tide at ændre på dette. Der er rigtig mange virksomheder, der gør brug af dem – og en stor del af dem her god succes med det.

#2: Lav interne konkurrencer blandt dem

Det er de færreste, der ikke bliver motiveret af konkurrence. Derfor er det oplagt, at du udnytter dette i din kundeserviceafdeling, da det kan få dem til at yde mere.

Hvis du ønsker at lave en intern konkurrence i din kundeserviceafdeling, er der flere måder at gøre det på. Det kan du f.eks. gøre ved at lave en konkurrence om, hvem der besvarer flest henvendelser.

En anden mulighed er, at vinderen bliver den person, der skaber den bedste kundetilfredshed. Det kræver dog, at du har en måde at måle dette på, hvilket kan være vanskeligt.

#3: Vis dem, at de gør en forskel

Det er vigtigt, at dine kundeservicemedarbejdere ved, at deres arbejde faktisk gør en forskel for forretningen. Derfor skal du finde en måde at vise dem dette på.

Det er selvfølgelig noget, der kan gribes an på mange måder. Hvis deres indsats har gjort, at I har fået branchens bedste Trustpilot-score, er det naturligvis værd at vise dem.

Hvis der er anmeldelser, der særligt handler om, at deres oplevelse med kundeservice har været god, anbefales det også, at du sørger for, at dine ansatte faktisk ser disse.