3 SEO-tips til at gøre din webshop synlig i søgeresultaterne

Er du den lykkelige ejer af en webshop, nyder du sikkert godt af de mange fordele ved en digital butik – mulighed for større geografisk rækkevidde, automatisk salg døgnet rundt og færre udgifter til personale og lokaler. Men det kan alt samme være lige meget, hvis din webshop ikke bliver fundet. Og her kommer SEO ind i billedet – SEO kan nemlig være din billet til større synlighed, mere trafik og højere omsætning. Vi giver dig 3 tips til at gøre din webshop synlig i søgeresultaterne. 

1. Lav kategori- og produktbeskrivelser

Tekst er alfa og omega, hvis du vil have din webshop højere op i søgeresultaterne. Google vil nemlig opfatte undersider uden tekst som tyndt indhold – og tyndt indhold har sjældent en chance for at komme til tops i søgeresultaterne. 

For Google har svært ved at forstå indholdet af din kategori- og produktsider, hvis de ikke indeholder beskrivelser af dine kollektioner og produkter.  Er der ikke tekst på dine undersider, vil den ellers altvidende søgemaskine nemlig bare opfatte dem som meningsløse sider med en masse links til produkter.

Så hvis du vil til tops på Google, er der ingen vej udenom: Du må simpelthen til tastaturet og begynde at skrive. God tekster på din webshop er også med til at skabe en bedre kundeoplevelse – en webshop uden beskrivende produkttekster er som en fysisk butik uden personale til at vejlede kunderne.  

2. Få styr på dine meta tags

Meta tags ringer måske ikke lige en klokke, hvis du ikke har haft berøring med SEO før. Men du er med sikkerhed stødt på dem før. Meta tags er nemlig de korte titler og beskrivelser, du ser på Googles resultatside. 

Og de er ikke bare med til at beskrive indholdet på et website for brugernes skyld – men også for Googles skyld. Især titlen – metatitlen – har stor indflydelse på din SEO, og derfor skal den helst indeholde dét søgeord, du gerne vil findes på – uanset om det er det brede generiske søgeord eller det mindre brand- eller produktspecifikke søgeord. 

Eksempelvis skal din metatitel indeholde ordet “whiskey”, hvis du vil findes af brugere på jagt efter whiskey – det samme gør sig gældende med alle andre kategorier, produkter og brands.  

Samtidig er det vigtigt, at både titel og beskrivelse er fængende og giver brugerne lyst til at klikke. En god metatitel kan være noget i stil med: “Whiskey | Mere end 30 varianter | Køb her”. Ligeledes kunne en god metabeskrivelse være noget i stil med: “Hos butik X finder du altid et stort udvalg af whiskey. Udforsk udvalget her. Altid gratis levering inden for 1-3 dage.”

 

3. Skab autoritet og troværdighed

Hvis din webshop skal forrest i køen på Google, er det vigtigt, at den i søgemaskinens optik har autoritet og troværdighed. Og det får den i form af links fra andre sider – den disciplin går også under navnet “linkbuilding”. Du kan altså se links fra andre hjemmesider som anbefalinger til Google.

Det er dog vigtigt, at det er relevante links – links fra online casinoer, kviklånsudbydere og pornosider er ikke relevante og dermed ikke gavnlige for din SEO. Det er links fra branche- og produktrelaterede hjemmesider til gengæld. 

Derfor kan du med fordel række ud til dine leverandører, samarbejdspartnere og andre interessenter for at bygge eksterne links til din webshop. Du kan også alliere dig med bloggere og få dem til at anbefale dine produkter – eller selv give den som gæsteblogger. 

Det kan alt sammen være med til at give din webshop mere autoritet overfor Google – til gavn for dine placeringer. Vil du vide mere om SEO? Læs mere om SEO her, og bliv klogere på nogle af de værktøjer, der kan få din webshop højere op på Google.